CP-Jonas

har glömt berätta, igår var vår klass på en föreläsning i skolan..

Killen heter Jonas Helgesson och är på riktigt Cp-skadad. Han föddes med denna skada och läkarna sa direkt att Jonas aldrig skulle klara av att prata eller gå, vilket han dock tränat upp hela sitt liv och är en helt fantastisk människa! Idag är han 30 år och gift, bor i Lund och är egen företagare, ståuppare och skribent.. han har gett ut en bok som heter Grabben i kuvösen brevid, som jag ska springa till biblioteket och låna nästa vecka! han berättade hur det är att vara cp men att samtidigt leva lyckligt.. han sa väldigt kloka saker, t.ex. : "Man behöver inte heta madonna eller darin för att leva lyckligt". och det stämmer verkligen! Jonas som är cp-skadad och står inför ca. 200 personer, föreläser om hur mycket han älskar sitt liv och samtidigt berättar för OSS att vi ska gilla dem vi är. Han berörde verkligen, han fick iaf mig att tänka om hur mycket jag ska börja uppskatta mitt liv, att jag är frisk och hur bra jag har det! Det som jag tycker var härligast med hela föreläsningen var att han "drev" om sin cp-skada.. han sa att det är faktiskt inte bara negativt med att vara cp-skadad:
- tanter utanför mat affärer brukar ge honom en tia för att köpa glass (tur att Jonas älskar glass!)
- han brukar få åka gratis på bussar, för dem tror han är under 12 år..
- han får alltid börja när dem spelar golf, för han har lägst i handikapp ;) hahaha.

Härdanefter kommer iaf jag att uppskatta det lilla jag får och det tycker jag att alla borde göra, vi kommer att bli mindre egoistiska av oss isf.. OCH får du chansen att lyssna på Jonas om han är i närheten eller just på din skola, tycker jag verkligen du borde ta chansen! Av vår skola fick han stående ovationer och det har ALDRIG hänt förut! du kan även besöka honom på : cp-bloggen.blogspot.com

"Vi alla är miljonärer, vi äger ett liv" - Jonas Helgesson
han va grym!





Love,e


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0