LONDON på ett par minuter

Tänkte ta en liten mini guide genom London, alltså den resa vi gjorde på de 5 dagar vi va där. För att det inte ska bli så mycket text så läggar jag ut lite bilder. Men kom ihåg att ska man uppleva en storstad på riktigt måste man faktiskt ta sig till alla turistattraktioner och faktiskt vara en riktig turist!

Dag 1, söndag (resdagen)
Vi landade redan 9.30 vilket blev 45 minuter tidigare än beräknat. Vi tog oss enkelt med tunnelbanan till Russel Square i London där vi bodde på Royal National, vilket är att rekommendera för lite mer budget! När vi lämnat vårat bagage så tog vi tunnelbanan till Notting Hill. Där filmen med samma namn är inspelad (min favorit film!). eftersom det va söndag var det även öppet i alla affärer då de har marknad där. Vi gick och kollade på alla färgglada hus (bara radhus) och kollade på dörren som filmen är inspelad vid, dock inte blå längre! Notting Hill är verkligen som att komma till en helt annan del av världen jämfört med London som storstad. Radhusen här ligger runt minst 25 miljoner.


Dag 2, måndag
Vi åkte ut lite tidigare till delen Arsenal, för att få plats på en rundtur i fotbollslaget Arsels hemma arena Emirates Stadium. Dock va den full så vi själva kunda bara se utsidan av arenan, vilket vi va väldigt besvikna på. Men den va mäktig utanför dock. Resten av den dagen tog vi oss till Oxford Street vilket är enligt mig den bästa shopping gatan jag varit med om.. Här fanns allt ifrån Dior, Chanel, H&M till Primark. Det är dyrt i London, så söker du billigt är H&M lika billiga som hemma men Primark slår allt. väldigt mycket skitkläder och så men du kan finna så mycket guldkorn där inne också. jag fyndade bl.a två t-shirtar, två skor, rayban-solglasögon kopior och en jacka till Jakob. Primark is the shit! under dagen hittade jag även lite annat också.

Vi tog även en paus i den centrala parken Hyde Park.


Dag 3, tisdag
Denna dag hade vi bestämt oss för att göra den stora turist-grejen. dvs, åka på taket på en röd buss runt stan, se big ben, åka i kanalen, åka London Eye och åka till Greenwich för att besöka Nollmeritianen eller vad det heter, iaf där punkten noll är i världen. Ja, så denna dag åkte vi under alla broar och såg staden från andra höjder så att säga. vi var riktiga turister och jag erkänner att det behövdes göra för att uppleva stan på riktigt!
   

Dag 4, onsdag
Vi åkte till Madame Toussads för att kolla på vaxdockorna. När vi kom dit va det så mycket folk att de va tvugna att stanna insläppet i 2 timmar typ. Men vi kände att när vi ändå va där så skulle vi in och det gjorde vi. Jag kan säga att jag va imponerad av dockorna och spökrundan men att köa i över 2 timmar kanske det inte va värt. men självklart tycker jag att man ska besöka det!
 my man!
På kvällen va vi på en musikal som man ska gå på i London eftersom de är så häftiga! vi såg den som ligger på Englands top number 1 just nu och det är Wicked, det är berättelsen innan Trollkaren från Oz. även om den va på engelska så förstår man väldigt enkelt språket men även genom att bara se. VÄLDIGT MÄKTIGT! gå och se om du får chansen. tyvärr inga bilder därifrån eftersom man inte fick ta kort.

Dag 5, torsdag (hemresedag)
Eftersom vi behövde ta oss ut till flygplatsen och vara där runt 16 så behövde vi ta tunnelbanan ut runt 15 tiden. Så upp steg vi tidigt och åkte till slottet för att se vakterna byta pass. haha. och ja, inte för att det va det tuffaste jag sätt men slottet och omgivningen va häftig och väldigt fint!
sen shoppade vi ännu mer och jag hittade en lite bakelse till klänning :)
 

Tackar min mamma och pappa för en underbar resa. Jag hoppades på att London skulle ta mig med storm och det gjorde den. London är grymt! i London vill jag bo även om det e dyrt överallt. Jag vill bo i London, London London London! snäääällla rara skolan, låt vår klass få åka!

För övrigt så har ju Cecilia förklarat mina dagar sedan jag kom hem väldigt bra och ni som inte tror på att Cecilia inte kan laga mat. DET KAN HON INTE! jag räddade för övrigt deras hus ifrån att brinna upp igår. Cecilia satte på högsta värme på stekplattan utan att lägga smör eller något i och satte sig sedan vid datorn för att blogga. Japp, resulterade i att jag kom in i köket och får se en platta som rycker. SÅ NEJ HON KAN INTE HANTERA ETT KÖK!

Love, e

Kommentarer
Postat av: Zizzi

Brinna upp kanske var att ta i;) väntade ju bara på att plattan skulle bli varm:P

2009-04-13 @ 22:39:06
URL: http://cookai.blogg.se/
Postat av: adeline

okej:) fortsätt kolla in då och då ifall jag bestämmer mig för att sälja den :)

2009-04-14 @ 10:34:30
URL: http://adelaiide.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0