18 eller inte

Jag och fyra tjejkompisar har planerat in en sol&bad&fest-resa i sommar. först och främst är det såklart sol och bad vi längtar efter, men vi är ju ingen barnfamilj eller pensionärer så lagom party vill vi ha. Två tjejer i vårt gäng kommer att vara 18 år fyllda och vi tre andra är såkallade höst/vinter barn. Så vi tre tjejer har ju fått prata lite med våra föräldrar om att åka utan att vara 18. ( vi måste ha tillåtelse)

Hittills så har det varit lugnt här hemma när jag sa att vi antagligen ska boka på torsdag. varken mamma eller pappa har sagt något, pappa har bara tyckt det låter jätteroligt. Så jag tänkte väl självklart att det här får jag. TRO aldrig för mycket. när jag väl satt och visade hotellet och stället vi ska till så påbörjas lite diskussioner och allvarliga frågor. frågor som: du kommer väl inte supa? och diskussioner som: har du pengar? de va skeptiska.

Jag har redan pengar till resan, jag behöver bara spara till fickpengar. tack och lov har vi halvpension så lunch och övriga kostnader behöver jag pengar till. I vilket fall som helst såg jag på mamma att hon hade en liten klump i magen för att de sagt Ja. hon är väldigt beskyddande av sig och det klart att jag förstår henne. så jag försöker verkligen få henne att se positivt och inte på att farliga saker kan hända. pappa kommer då med en ganska klok kommentar:
- men om vi inte släpper iväg henne det året hon fyller 18, när ska vi då släppa iväg henne?!

Jag tycker pappa har helt rätt faktiskt. Är man klokare 5 månader senare än då resan sker? jag är väldigt ansvarsfull och har aldrig ljugit för mina föräldrar när det gäller något allvarligt eller stort. de litar på mig och vi har en väldigt bra relation. så jag tror det är därför jag får åka. pappa sa också att allt som kan hända där nere kan även hända på någon semesterort i Sverige, skillnaden är väl att de inte kan åka och hämta mig nere i Grekland.

Det här ämnet är väldigt svårt tycker jag, när kan föräldrarna låta sina barn åka iväg på större saker? SKA de vara fyllda 18 eller är det okej samma år? Själv tycker jag att det beror helt på hur barnet är. är det busigt, hamnat i problem många gånger och ljuger, hade jag iallafall aldrig släppt iväg mitt förrän den är 18 år fyllda. är den ansvarfull, ljuger inte och har en bra relation till mig, så ja då hade jag släppt iväg den samma år som den fyller 18.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0