egoism är en obotlig sjukdom?

i mitt huvud, precis som i alla andras finns det miljontals tankar.
ibland kan det fastna ett speciellt ämne i mitt, det kan finnas där i flera veckor!
EGOISM är ett av dem.
man kan nästan kalla det för en sjukdom, den finns överallt och hos alla..
Jag är också en egoist, det är vi alla, men alla behärskar den på olika vis.
i min omgivning finns så många underbara människor som nästan ingen
egoism har och då undrar jag: gillar du aldrig att prata om dig själv?
men självklart finns det egoister.

Men så finns de dom som gör egoism till ett problem. Dom som älskar sig själva så mycket att andra kan ta illa vid. Har dem ingen medkänsla alls? Sitter någon och pratar om sig själv eller något som händer, ja då lyssnar man. det där är vett och etikett. Men den som lyssnar 20 sekunder och sedan börjar prata om sig själv (eller något som har med sig själv att göra) i 100 MINUTER, vet den personen vad vett och etikett är?Jag är ingen professor, det här är bara mina funderingar. Jag skulle aldrig med mitt samvete sitta och prata om mig själv och mina upplevelser i över ens 10 min om ingen bad mig! det skulle vara väldigt generande och jag skulle själv stämpla mig som en egoist.

Vi alla är egoister, bara i olika grader. Men jag försöker inte vara bättre än någon. jag försöker inte ha coolare kläder än någon annan, jag skryter inte om mina pengar för jag har inte mer än någon annan och jag skryter inte om hur coola saker vi har hemma för det tycker jag inte att vi värst har. jag skryter inte om mitt liv. är det någon som undrar så berättar jag och det är klart jag berättar om jag ska åka någonstans för jag är glad för det! men jag skryter inte.


jag tävlar inte med någon annan förutom mig själv och jag vill inte att någon jämför sig med mig heller. det där är att lägga sin energi på ngot onödigt. Jag undrar även om någon sitter och pratar om sig själv eller något liknande inför andra, känner den inte själv av sitt egoistiska jag? känner den verkligen verkligen inte av det?

visst i vissa lägen kan det vara en bra sak att vara egoist, men som medmänniskor borde vi vara mycket mindre egoister och lyssna på varandra och inte bara komma med: aa men när jag gjorde..... vet du när jag..... det gjorde jag förra året..... utan jag ser hellre att vi säger: åh vad kul!..... vad lustigt där har jag också varit, vad tyckte du?.....

Är egoism en obotlig sjukdom?
för jag stöter på den aldelles för mycket just nu...


Love, e


Kommentarer
Postat av: sandra,

kan undra varför just detta ämnet kom upp idag ellen?;) hihi

håller med dig föresten!

kramisar<3

2009-03-30 @ 22:58:30
URL: http://sandraalgotsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0