Dagens fundering..

Vart går egentligen gränsen för bantning? Jag menar det finns ju flera sätt att gå ner i vikt som just är huvudsaken med att banta. Men vad kallar man egentligen bantning? När man säger att man ska "äta rätt" så är ju det egentligen ett slags sätt att banta. Men ordet banta låter så radikalt och hemskt på något sätt så jag tror att folk undviker att använda det eftersom det låter bättre att bara säga att man ska äta rätt och träna?


Sen finns det en sak som jag själv funderar på att göra, det är att ta en måltidsersättning om dagen, naturdiet har en smoothie som är god och ersätter till exempel en lunch. Man dricker den istället för att äta lunch och så får man ändå i sig alla vitaminer, mineraler, fibrer, kolhydrater och fetter som kroppen behöver. Min kompis och hennes mamma har provat liknande produkter och minskat en del i vikt. Jag vill inte gå ner mycket men ett par kilo hade inte skadat och eftersom jag tränar samtidigt så tror jag detta är en bra metod. Kan ju testa en vecka och se vad det ger för resultat.


När man söker på ordet bantning på Wikipedia så får man denna förklaring:


Bantning
är ett samlingsbegrepp för olika sätt att ändra sin livsföring, med målsättningen att minska sin kroppsvikt eller sin andel kroppsfett.

Ordet har sitt ursprung från en man vid namn William Banting. Han levde 1797-1878 i London och hade stora problem med sin övervikt. När han pensionerades slutade han äta socker och stärkelserik mat, detta ledde till att han gick ner i vikt. Han gav senare ut en bok som hette Letter on Corpulence Addressed to the Public där han presenterade sin metod, the Banting method, som senare kom att användas som ett verb med betydelsen att minska sin vikt.

Bantning går ut på att förbruka mer energi än man tar in genom mat. Detta kan göras på många olika sätt.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0