Självkänsla

Precis när jag hade skrivit klart detta inlägg och sitter och tittar runt bland andra bloggar som jag brukar läsa så ser jag att Blondinbella precis har skrivit ett inlägg som handlar delvis om samma sak. Nåväl jag försöker inte på något sätt härma henne eller efterlikna henne om ni skulle få för er att jag vill det.

Det hela började för några veckor sedan när jag satt och såg på ett program av Lyxfällan. I programmet så handlade det om en kvinna som drev en skobutik. Kvinnan hade problemet att hon inte kunde med att sätta ner priset på skorna och tänkte hela tiden att de kanske säljs vid ett senare tillfälle och tog hela tiden in mer och mer skor. Tillslut hade det gått så långt att hon hade ett lager med skor till ett värde av 700 000 kr och den dagliga inkomsten i butiken var ungefär 1000 kr. Man behöver inte vara Einstein för att fatta att butiken inte går runt. I och med att butiken gick så dåligt och hon drog på sig mer och mer skulder eftersom hon inte hade råd med räkningarna kunde hon heller inte ta ut någon exakt månadslön utan tog lite då och då när hon behövde. Hon kunde ju såklart inte ha någon anställd vilket betydde att kvinnan fick jobba hela tiden året runt. Tror att hon inte hade haft semester på 15år. Ni fattar. Helt otroligt hur människan överlever. Då kommer vi till ordet i rubriken nämligen självkänsla. En utav anledningarna till att butiken gick så dåligt var att Kvinnan i fråga inte trodde på sig själv. Hon hade inte den minsta tillstymmelse till självkänsla.
NU, hon fick gå och prata med coachen Mia Törnblom som är känd för att ha gett ut två böcker om just självkänsla. Hon reser även runt i landet och föreläser och har personliga coachingmöten.

Här fastnade jag, har inte tidigare sett så mycket av Mia men jag blev helt fäst, allt hon sa stämde. Det kändes liksom helrätt. Därför började jag läsa hennes böcker och ör nu inne på anda boken som heter mera självkänsla. Måste säga att jag tycker att Mia är en helt fantastisk människa, så klok. Hon verkar ha ett så harmoniskt och härligt liv att man blir avundsjuk. Det bästa är att hon i sina böcker beskriver precis i detalj hur hon har gått tillväga för att bli den människan hon är idag, 10 år senare än den tiden då hon missbrukade knark och hade förlorat alla sina vänner.
Jag lyssnar på Mias böcker via min ipod, jag blir helt fast. Det finns ingen som kan få kontakt med mig när jag är inne i boken. Det är helt otroligt. Vill varmt rekommendera er att läsa den. Har även sagt till min pojkvän Marcus att läsa den. Han är såklart lite skeptisk men den är bra för både killar och tjejer. Kön spelar ingen roll. Tror att varenda individ skulle behöva lite mer självkänsla!

När hon i böckerna berättar om hur hon har gått tillväga så får man också ta del av övningarna som hon har på sina föreläsningar och coachingmöten. En utav övningarna kallar hon för "jag är bra boken", i den ska man lista tre rubriker;

1. Bra
2. Tack
3. Hjälp

Under rubriken BRA ska man skriva tre bra saker som man har tyckte vart bra med sig själv under dagen. Det ska dock helst inte vara i stil med "idag var jag bra för att jag städade" Utan mer saker som har med din personlighet att göra t.ex. "bra att jag vågade be om hjälp när jag inte förstod" Tycker att det verkar vara jobbigt till en början men jag ska ge det en chans. Hon ger fler exempel på saker i sin bok som man kan låna tills man inte kommer på något. Och det gör inget om man skriver samma sak flera dagar i rad.

Under rubriken TACK ska man lära sig att vara glad för de saker som man har fått äran att ha. T.ex. "tack för att jag har en så fin pojkvän" eller "tack för att jag har ett bra jobb"

Under rubriken HJÄLP så ska man då lära sig att be om hjälp som ni kanske förstod på rubriken. När Mia pratar om den här rubriken så säger hon att det krävs en hel del självkänsla för att ta sig mod att faktiskt be om hjälp med t.ex. saker som man inte klarar av eller förstår. Hon säger att hennes små böner eller hjälp meningar oftast består av "HJÄLP för i helvete" Det räcker. Jag skrattar lika mycket varje gång hon säger det, det låter så dramatiskt men Hjälp för i helvete. Haha Skämt åt sido.

Jag ska faktiskt börja göra några utav hennes övningar steg för steg, tror att det kan vara bra att få lite mera självkänsla och det är ju alltid värt ett försök. Frågan är bara vad jag ska skriva i min "jag är bra bok" ikväll. Det tål att tänkas på. Måste tillägga att jag tror att man kan läsa hennes böcker flera gånger om utan att tröttna, tror att man tolkar sakerna olika från gång till gång. Det blir så mycket information att ta in samtidigt så att du därför uppfattar en annan sak tydligare andra gången.

Nu kände jag att detta blev värsta novellen men hoppas att det gav er något eller att ni åtminstonde vill läsa böckerna ;)








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0